Ekslikud inkassoteated või eksitav meedia? Julianus Inkasso selgitab

Ekslikud inkassonõuded - meediakajastusest segadusse sattunud mees, - Julianus Inkasso selgitab olukorda

Meediakajastusest segadusse sattunud inimene. Illustratsioon: tehisintellekti loodud kujutis

Viimastel nädalatel on Postimehe majandusuudistes ilmunud artikleid Julianus Inkasso tegevuse kohta, milles on viidatud võimalusele, et võlanõudeid saadetakse juhuslikele inimestele või et saadetavate teavituste näol võiks tegemist olla petuskeemidega. Järgnev selgitus käsitleb fakte, lükkab ümber levinud väärarusaamad ning pöörab tähelepanu meedia vastutusele ja ajakirjanduseetika tähtsusele.


Inkassofirma Julianus kindel seisukoht: võlateated ei ole kunagi juhuslikud

Julianus Inkasso OÜ on Eestis tegutsev, 30 aastase kogemusega inkassofirma, millel on kehtiv krediidiinkasso tegevusluba ja täpselt reguleeritud tegevusprotsessid. Kõik inkassonõuded, mille alusel Julianus klientidele teavitusi saadab, on alati seotud konkreetsete võlasuhetega. Üksikjuhtudel võib teavitus jõuda isikuni, kes ei ole konkreetse võlanõudega seotud. Tegu on harvade olukordadega, millel on selged põhjused:

  • Kontaktandmed on pärit võlanõude esitaja dokumentatsioonist, mille õigsuse eest vastutab andmete esitajana ennekõike andmesubjekt ise.
  • Endised telefoninumbrid lähevad uuesti ringlusse.
  • Puudub võimalus reaalajas kontrollida, kes on numbri tegelik kasutaja.

Iga juhtumi puhul, kus inimene annab meile teada, et tema ei ole see isik, kellele inkassoteavitus mõeldud on, eemaldame kontakti viivitamatult. Selliste eksimuste ärahoidmine on ka meie majanduslikes huvides, sest iga sõnumiga kaasneb otsene kulu.

 

Vale võlanõue või vale tõlgendus?

Postimees on avaldanud kaks artiklit: esimene ilmus 1. juunil (eemaldati 4. juunil), teine 16. juunil. Esimeses käsitleti väidetavaid petusõnumeid ja teises juhuslikult saadetud inkassoteateid. Artiklitest jääb mulje justkui oleks tegemist ulatusliku ja süsteemse probleemiga. Tegelikult on mõlemas loos käsitletud meile teadaolevalt juhtumit, kus üks inimene sai kaks SMS teavitust numbrile, mis oli saatmise hetkel Julianus Inkasso andmetel seotud võlgnikuga. Ehk millel on selged põhjused ja millele reageeriti Julianuse poolt koheselt, kui olukorrast meedia vahendusel teada saadi.

  • 1. juunil ilmunud artikli puhul ei pöördunud ajakirjanik enne selle avaldamist Julianus Inkasso poole avaldatava õigsuse kontrollimiseks.
  • Võtsime ise koheselt ühendust ajakirjanikuga, et olukorras selgusele jõuda. Tuginedes saadetud ekraanitõmmistele andsime teada, et artikli sisu ei vasta tõele, kuid antud selgituste ja taustainfoga ei arvestatud ning alles pärast mitmepäevast kirjavahetust ja väljaande juhtkonna sekkumist esitati esimesed ametlikud küsimused.
  • Pärast meie vastustega tutvumist eemaldati 4. juunil portaalist valeinfot sisaldav artikkel ja anti teada, et teemaga tegeletakse edasi.
  • Vastuseid saates palusime võimalust oma varasemale kogemusele tuginedes uue artikli sisuga enne avaldamist tutvuda, et tagada faktide täpsus ja vältida võimalikke arusaamatusi. Seda ei võimaldatud.
  • 16. juunil ilmunud artiklis on meie selgitused ning vastused sees, kuid kogu see oluline info jääb “maksumüüri” taha. Samal ajal kujundavad pealkiri ja kõigile nähtav sissejuhatus eksitava mulje, nagu oleks tegu sihipärase ja laialt levinud praktikaga.
  • Postimehe sotsiaalmeedias avaldatud artiklit võimendav postitus on pealkirjaga „Võta siis kinni, kas tegu on petusõnumiga või saadab inkasso võlateateid suvalistele inimestele. 🤔“, mis veelkord suurendab võimalust artikli sisu valesti tõlgendada.

Isikuandmete kontroll inkassos – faktid ja vastutus

Julianus Inkasso järgib kõiki andmekaitsealaseid nõudeid. Inkassoteateid edastatakse üksnes isikutele, kelle kohta on olemas dokumenteeritud võlanõue ning kelle kontaktid on esitanud inkassole esmane võlausaldaja.

Faktid:

  • Inkasso ei loo võlgasid ega määra võlgnike. Kogu võlainfo tuleb võlausaldajalt. Kontaktandmete täpsustamiseks tehakse päringuid avalikesse registritesse, kuid kui sealne info on vananenud, ei ole ka meil võimalik õigeid andmeid saada.
  • Kui selgub, et võlgniku kontaktandmed võivad olla aegunud või ekslikud, kontrollitakse esmalt esitatud info paikapidavust. Kui tuvastatakse, et kontakt ei kuulu võlglasele, eemaldatakse see viivitamatult.
  • Andmekaitse Inspektsioon ja Julianus Inkasso teevad koostööd. Võtame väga tõsiselt kõiki soovitusi ja ettepanekuid ning reageerime ametlikult iga pöördumise osas.

Töötleme isikuandmeid võlanõuete sissenõudmisel eelkõige õigustatud huvi alusel, järgides isikuandmete kaitse seadust ja asjakohaseid andmekaitsepõhimõtteid. Võib ette tulla kahetsusväärseid situatsioone, kus võlanõue jõuab vale inimeseni, kuid tegemist ei ole kunagi tahtliku ega süsteemse tegevusega. Sellistel juhtumitel puudub ettevõtte jaoks igasugune praktiline kasu.

 

Meedia roll ja vastutus

Julianus Inkasso tegutseb kooskõlas kehtivate seaduste ja eetiliste põhimõtetega ning ootab, et ka meediakajastused oleksid täpsed, tasakaalustatud ja faktipõhised. Meie eesmärk ei ole piirata ajakirjandusvabadust ega survestada ajakirjanikke, sest sõltumatu ja kriitiline ajakirjandus on demokraatliku ühiskonna lahutamatu osa. Küll aga on oluline järgida elementaarseid professionaalsuse standardeid. Kontrollida teabe allikaid enne avaldamist, võimaldada käsitletaval osapoolel oma seisukohti selgitada ning hoiduda oletuste esitamisest faktidena. Tähelepanu võiks ka pöörata sellele, milline teave on kõigile kättesaadav ja milline jääb maksumüüri taha, sest eksitavad pealkirjad või sissejuhatused võivad kujundada valdkonnaga mitte kursis olevas lugejas väärarusaamu ka siis, kui artikli peidetud osa sisaldab endas olulisi täpsustusi. 

Meie hiljutine kogemus Postimehe majandustoimetusega erines tavapärasest meediasuhtlusest. Enne artikli avaldamist ei kontrollitud fakte ega küsitud selgitusi ning ilmnenud ebatäpsusi ei parandatud. Selle asemel, et tunnistada eksimust ja vabandada, kajastati üksikjuhtumit üldistavas ja teravas toonis. Selline lähenemine ei ole kooskõlas Eesti ajakirjanduseetika koodeksiga, mis rõhutab võrdse kohtlemise, täpsuse ja vastulause võimaldamise olulisust. 

Julianus Inkasso väärtustab avatud dialoogi ja koostööd meediaga, kuid ootab, et käsitlus oleks aus, faktipõhine ja professionaalne. Ainult siis saab avalik arutelu olla meediatarbija jaoks sisuline ja usaldusväärne.

 

Mida teha, kui said sind mitte puudutava inkassoteate?

  • Kontrolli enda andmeid
  • Võta meiega ühendust
  • Kirjelda olukorda lühidalt
  • Me kontrollime andmeid ja vajadusel eemaldame need süsteemist

 

Kontrolli andmeid: Julianus Inkasso Iseteenindus
📞 Helista: +372 681 4456
📧 Kirjuta: meeldetuletus@julianus.ee
💬 Live-chat paremal nurgas: www.julianus.ee